Hopp til innholdet

Bedrift med forhandleravtale? Logg inn i B2B-portalen.

Hvorfor du bør ha en spark

Hvorfor du bør ha en spark

Sparken eller sparkstøttingen er en over 150 år gammel oppfinnelse. Vi forklarer deg hvorfor du også bør få deg en spark.


Sparken regnes som en svensk oppfinnelse, fra ca 1850. Hos oss dukker den opp ca. 1885, ved Helgeland i Nordland. «Spark» forklarer framdriften, ved at man står på meien med den ene foten og sparker i fra med den andre. «Støtting» beskriver konstruksjonen og betyr «stutt» eller kort.

Orsasparken (1909) er grunnmodellen

Orsasparken (1909) er grunnmodellen for sparken slik vi kjenner den i dag, som skapte grunnlaget for industriproduksjon. Lange meier av fjærstål ga suverene glid- og svingegenskaper. Orsasparken nådde sitt høydepunkt på 1950-tallet og er totalt produsert i ca 900.000 eksemplarer.

Hvorfor sparken er en suksesshistorie, som ennå lever

Orsasparken er et godt bevis på hvor stor suksess sparkstøttingen har vært. Men hvordan oppstod suksessen og hvorfor har populariteten holdt seg? Her er noen grunner:

  • Fra før fantes ulike transportkjelker og -sleder man måtte dra, enten selv eller ved hjelp av hest. Med sparken hadde man laget en smartere måte å ta seg fram på.
  • Sparken var en genial og trygg måte å ta seg fram på isen. På vinterfrosne innsjøer som Bottenviken i Sverige sørget den for at man kunne ta snarveier over isen. Sparken kunne også brukes ute i terrenget. De første kjelkene hadde nemlig brede tremeier.
  • Mellom 1870–1940 fantes det ingen eller få biler. Sparken ble i stor grad «vinterens sykkel».
  • Sparken har hatt veldig mange bruksområder. Blant annet som transportmiddel, leketøy og støtte for eldre.
  • Lenge har det vært populært med sportskonkurranser og arrangementer for spark. Kanskje en viktig grunn til sparkens lekende egenskaper.
  • Med industrialiseringen fikk sparken meier av fjærstål. De tverrstilte meiene ga suverene svingegenskaper.
  • Kreativitet har også holdt liv i sparken. For eksempel en hybridversjon, med bakparten av en sykkel som framdrift. Det finnes svensker som kjører med jetmotor på spark(!).
  • I Sverige og Norge har vi stort sett alltid hatt stabile vintre de fleste steder. Dette gjør sparken til et ypperlig fremkomstmiddel, den dag i dag.

Spark – er populært i 2022 også

1970- og 80-tallet regnes som sparkens «høyalder» i Norge. I 1983 ble det solgt 70.000 sparker og den flotte farkosten var å se overalt. Enten på vei til jobb eller skole. På vei hjem fra butikken. Eller som et sparktog, akende ned gårdsveien. Senere har salget gått ned, men sparken er fremdeles populær, den dag i dag. Blant annet er en spark flott å ha på hytta. I 2020 overtok Espegard sparkstøttingene fra Norax og ble med det eneste leverandør i Norge.

Hvilke sparker kan du velge mellom?

«Spark KLASSISK» er den tradisjonelle sparken, med trerygg. Denne modellen viderefører en 100 år gammel sparkklassiker – Rapp. Rapp-sparken ble opprinnelig laget ved P. Aas Redskapsfabrik i Trondheim. Like perfekt til korte handleturer, som en lengre måneskinnstur på fjellet.

«Spark TEMPO» er den berømte Tarzan-sparken i ny drakt. Dette er gjerne barnas favoritt i akebakken. Begge våre sparkmodeller finnes i tre ulike størrelser. Junior er en spark som passer de mindre barna, fra ca 5-8 år. Medium er en fin spark for de litt større barna. Er du ganske lang vil en spark i stor størrelse være optimal.

Hvorfor må du også ha en spark?

Vi gir deg 7 gode grunner til at du må ha en spark:

  • Allsidig vintertransport – Sparken er først og fremst et godt transportmiddel langs snø- og isdekte veier. Det er supert for barn å sparke til og fra skolen. Sparken gir voksne god mosjon til og fra jobb. Den sørger også for at du kan bevege deg trygt på holka.
  • Enkelt, morsomt og sosialt – Å sparke er rett og slett gøy. Alle får det til og det er alltid koselig å ha en passasjer med. Sparken er artig til lek og aking. Den er også praktisk å sitte på om man pilker på isen.
  • Solid transportmiddel – sparken har overlevd både det ene og det andre. Mange så solide at de har gått i arv. Ikke uten grunn. Sparken har håndverksmessig kvalitet som holder.
  • For alle generasjoner – Alle som har opplevd 70- og 80-tallet vet at sparken er like morsom for unge som voksne. De eldre har god nytte av de støttende egenskapene, samtidig som de kan ta seg en hvil på setet, i ny og ne.
  • Et miljøalternativ – Sparken er et godt valg for miljøvennlig transport. Dessuten er den i sin helhet laget av stål og bærekraftig trevirke. Her blir det lite mikroplast.
  • Et helsealternativ – med kvikke fraspark tar du vare på både blodpumpe og hjernebark. Det gjør godt å være ute i frisk luft, og få røde roser i kinn.
  • Et historisk klenodium – Egentlig bør alle eie en spark for den oser av norsk historie. Kjøper du en spark blir du også eier av en nesten 140 år stolt og glad vintertradisjon.

Derfor er det ingen grunn til å ikke skaffe seg en spark. Eller som vi pleier å si: Genialt da. Genialt nå.

Kilder

  • Göran Rosander «Om sparkstøttinger», 1987
  • Wikipedia: Sparkstötting
  • svensktuppfinnaremuseum.se/sparkstottingen
  • Årbok for Nord-Østerdalen 97 / 98): Eldbjørg Fossgard «Trekk av sparkens og sparkindustriens historie» (artikkel)
  • rb.no – Romerikets Blad-artikkel 2015: Lillestrøms store arbeidskonflikt (Norrøna-konflikten)